Od uvođenja cjelokupne nastave na bosanskom jeziku, ove školske godine, navršilo se deset godina.
Nastava je zastupljena u predškolskim i osnovnim i srednjim školama u Novom Pazaru, Tutinu i Sjenici i u Brodarevu, opština Prijepolje, gdje je bošnjačko stanovništvo većinsko.
Skoro pola decenije, bošnjački intelektualci imaju ozbiljne primedbe na nastavne programe i ukazuju na stagniranje procesa obrazovanja na bosnaskom jeziku.
Sve češće su tvrdnje, na osnovu podataka iz škola, da se smanjuje broj đaka koji se obrazuju na tom jeziku. Iz Bošnjačkog nacionalnog veća (BNV), koje je nadležno za tu oblast, tek, nedavno, “stidljvo“ su počeli da potvrđuju priče, prenosi “Danas“.
Esad Džudžo, bivši predsjednik BNV i najzaslužniji za uvođenje bosanskog jezika u nastavu, ističe da je u školskoj 2018./2019.godini bilo 17.573 učenika koji su pohađali nastavu na bosanskom jeziku, ali da je naredne školske godine taj broj smanjen za blizu 12 odsto.
“Uvođenje nastave na bosanskom jeziku ocenjen je kao najbolji manjinski projekat u jugoistočnoj Evropi. Po fazama smo uvodili nastavu u razredima i sada imamo obrazovanje od prvog osnovne do četvrte godine srednje škole”, kaže Džudžo i dodaje da učenici četvrte godine srednjih škola nemaju još samo Čitanku.
U tom udžbeniku sporan je termin Sandžak, ali i kojem narodu pripada književnik Meša Selimović. Za rješavanje tih sporova nadležan je Nacionalni prosvjetni savjet (NPS).
Teo Taraniš, programski koordinator nevladine organizacije Akademska inicijativa “Forum 10“, ocjenjuje da je “proces uvođenja celokupne nastave na bosanskom jeziku još, uvijek, nedovršen“.
“Brojni problemi, koji su bili prisutni na početku, prisutni su i danas. Na drugoj strani, unutar same zajednice, u posljednjih nekoliko godina, izostaje dijalog kako da se unapredi taj proces”, ističe Taraniš.
Smatra da je opalo interesovanje javnosti za ovu temu, dok se na institucionalnom nivou, misli na BNV, bilježe samo “sporadićne aktivnosti“.
“Ono što, poslije deset godina, suštinski nedostaje je evaluacija modela, koja bi pokazala u kojem pravcu bi dalje trebalo da ide unapređivanje i koje probleme bi trebalo rešavati”, zaključuje Taraniš, čija organizacija je, danas, organizovala debatu o bosanskom jeziku deset godina od uvođenja u nastavu.
Prema podacima Ministarstva obrazovanja, broj učenika koji se obrazuju na bosanskom jeziku u osnovnim i srednjim školama, ipak, bilježi manji pad.
Podaci iz Ministarstva obrazovanje i oni iz BNV se mnogo razlikuju.
Izvor: Danas.rs/Video: A1