U svečanoj sali Kulturnog centra održan je Drugi tematski okrugli sto u okviru projekta “Bolji saobraćaj za bolji život građana Novog Pazara – BT4NP”, koji ima za cilj unapređenje saobraćajne infrastrukture i zaštitu životne sredine u urbanim zonama grada.
Na skupu su predstavljeni dosadašnji rezultati izrade dvije ključne studije – Transportne studije i Studije uticaja saobraćaja na životnu sredinu – koje će poslužiti kao osnova za dalji razvoj održivih rješenja u oblasti saobraćaja i ekologije.
Stručnjaci angažovani na izradi studija istakli su da su građani Novog Pazara direktni korisnici budućih mjera i da je njihovo uključivanje od ključnog značaja.
“Sada je u toku realizacija strateškog dokumenta koji se tiče saobraćaja. U prethodnom periodu radili smo na prikupljanju podataka o stanju saobraćaja u Novom Pazaru, a u narednoj fazi slijedi izrada konkretnih prijedloga mjera koje će saobraćaj učiniti pristupačnijim građanima“, poručili su eksperti.
Učesnici su upozorili da trenutna ulična mreža Novog Pazara nije projektovana za postojeći broj vozila, te da su infrastrukturne intervencije neophodne.
“Posebnu pažnju treba posvetiti unapređenju javnog prevoza, koji trenutno formalno postoji, ali ne funkcioniše. Potrebno je motivisati građane da koriste alternativne načine prevoza“, ocijenjeno je tokom rasprave.
Govoreći o bezbjednosti u saobraćaju, naglašeno je da su djeca i pješaci među najugroženijim učesnicima, posebno zbog nedostatka jasno definisanih pješačkih kanala.
U septembru ćemo moći predložiti konkretne mjere, ali je već sada jasno da je ugroženost pješaka iznad prihvatljivog nivoa“, istaknuto je.
Luka Rubinjoni, inženjer zaštite životne sredine iz Centra za planiranje urbanog razvoja, naglasio je da se u narednom periodu očekuje značajan pomak u unapređenju kvaliteta života i životne sredine.
“Očekujemo smanjenje nivoa buke, čestičnog zagađenja i prizemnog ozona, uz istovremeno poboljšanje saobraćajne dinamike i funkcionisanja sistema“, izjavio je Rubinjoni.
Samir Kačapor, direktor Regionalne razvojne agencije Sandžaka – SEDA, istakao je značaj strateškog pristupa i međusektorske saradnje.
“Sada smo na polovini izrade transportne studije. Kraj godine je krajnji rok za njeno završavanje u okviru EU PRO PLUS programa. Zato organizujemo ove okrugle stolove – da obezbijedimo inkluzivan i kvalitetan proces“, rekao je Kačapor.
Vahidin Melajac, predsjednik Savjeta za bezbjednost saobraćaja, ocijenio je da se planirane aktivnosti realizuju u skladu s agendom i izrazio nadu u bolju saradnju s lokalnim i višim nivoima vlasti.
“Daleko smo od idealnog, ali vjerujem da građani prepoznaju ozbiljnost pristupa. Važno je da dobijemo konkretne inpute za dugoročna rješenja“, zaključio je Melajac.
Tematski okrugli sto poslužio je kao platforma za razmjenu stručnih mišljenja, prezentaciju nalaza i prikupljanje prijedloga koji će doprinijeti modernizaciji saobraćajnog sistema Novog Pazara u skladu s evropskim ekološkim i urbanističkim standardima.
Izvor: SANA