Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je stavilo na javni uvid Nacrt prostornog plana područja posebne namjene infrastrukturnog koridora Beograd-Južni Jadran, dionica Požega-Boljare.
Budući autoput, čiji je jedan dio, od Požege do Duge Poljane počeo da se gradi 2022. godine, prolazit će Dolinom Moravice, između padina Javora i Golije, preko Pešterske visoravni do granice sa Crnom Gorom, prenosi eKapija.
Planirana deonica autoputa Požega-Boljare predstavlja nastavak autoputa Miloš Veliki na pravcu Požega-Arilje-Ivanica-Sjenica (Duga poljana)-Boljare.
Koridor autoputa počinje posle petlje “Prilipac”, koja pripada dionici autoputa Požega-Kotroman, pruža se ka jugu dolinom reke Moravice po ravničarskom i blago brdovitom terenu, dok poslije Ivanjice ulazi u planinski predeo i prolazi između padina Javora na zapadu i Golije na istoku te se penje na Peštersku visoravan, kojom se u pravcu juga pruža do Duge Poljane i graničnog prijelaza Boljare.
Granica Prostornog nalazi se na dijelovima teritorija opština Požega – katastarske opštine Gorobilje, Lopaš, Milićevo Selo, Pilatovići, Prilipac; Arilje – KO Arilje, Bogojevići, Vigošte-Pogled, Virovo, Grdovići, Dragojevac, Latvica, Mirosaljci, Stupčevići, Trešnjevica, Cerova; Ivanjica – KO Bedina Varoš, Bratljevo, Budoželja, Vasiljevići, Grleđica, Dubrava, Erčege, Ivanjica, Komadine, Kosovica, Mana, Medovine, Prilike, Radaljevo, Rovine, Rokci, Sveštica, Smiljevac i Šume; i Sjenica – KO Boljare, Brnjica, Buđevo, Vrsjenice, Goševo, Doliće, Dragojloviće, Draževiće, Dujke, Žitniće, Zaječiće, Kamešnica, Kijevci, Krće, Raždaginja, Rasno, Raškoviće, Stup, Tuzinje, Ugao, Cetanoviće i Štavalj.
Koridor autoputa se najvećim dijelom pruža van područja naselja, dok manjim dijelom tangira građevinska područja Arilja i Ivanjice.
Planirana trasa autoputa je podijeljena na jedanaest dionica, ukupne dužine od 106,3 km. Planiran je preliminarni koridor autoputa u dužini od 86,71 km i širini od 1.000 m za deonice 2-9 i dionicu 11, te koridor autoputa u dužini od 19,59 km i prosječnoj širini od 200 do 300 m za dionice 1 i 10.
Koridor se završava dodatnom zonom graničnog prijelaza “Boljare”, čije tehničko rješenje će biti naknadno definisano, navedeno je u planu koji su izradili Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, Jugoslovenski institut za urbanizam i stanovanje i JP Zavod za urbanizam Niš, u saradnji sa obrađivačima idejnog projekta China road and bridge corporation, ogranak Beograd.
Investitor izrade prostornog plana je JP Putevi Srbije.
Autoput je planiran sa najmanje dvije saobraćajne trake i jednom zaustavnom trakom za svaki smjer, a projektovan je za brzinu od 100 km/h do 120 km/h.
Navedena podjela trase autoputa na 11 dionica je uslovna, navodi se u planu u kojem stoji i da će dionice 1 i 10 imati ukupno 21 most i tri tunela.
Petlje
Ovim prostornim planom utvrđen je položaj sljedećih planiranih denivelisanih raskrsnica (petlji), i to:
1) Denivelisana raskrsnica “Arilje” na stacionaži km 150+300, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 21, opštinskim centrom Arilje i okolnim naseljima i privredno-industrijskim zonama;
2) Denivelisana raskrsnica “Ivanjica” na orijentacionoj stacionaži km 167+000, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 21, opštinskim centrom Ivanjica i okolnim naseljima i privredno-industrijskim zonama;
3) Denivelisana raskrsnica “Međurečje” na orijentacionoj stacionaži km 185+800, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IIA reda broj 197 i posredno preko njega sa područjem Parka prirode Golija, kao i postojećim državnim putem IB reda broj 30 i dalje ka istoku i klisuri Ibra;
4) Denivelisana raskrsnica “Duga Poljana” na stacionaži km 220+800, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 29, i posredno preko njega sa opštinskim centrom i širim područjem Sjenice, područjem Specijalnog rezervata prirode “Uvac” i Novom Varoši na zapadu, odnosno sa Tutinom i Novim Pazarom na jugoistoku;
5) Denivelisana raskrsnica “Karajukića Bunari” na orijentacionoj stacionaži km 240+000, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IIA reda broj 197 i postojećim državnim putem IIA reda broj 202 i posredno preko njih sa Sjenicom na sjeverozapadu i Tutinom i Novim Pazarom na istoku.
Odmorišta i parkirališta
U koridoru autoputa planirani su sljedeći sadržaji za korisnike autoputa: – uslužni centar “Arilje” na stacionaži km 148+600 obostrano; – parkiralište “Trešnjevica” na orijentacionoj stacionaži km 161+600 obostrano; – parkiralište “Ivanjica” na orijentacionoj stacionaži km 181+500 lijevo; – parkiralište “Rokci” na orijentacionoj stacionaži km 187+800 desno; – parkiralište “Brnjica” na stacionaži km 217+600 obostrano; – odmorište “Boljare” na orijentacionoj stacionaži km 227+600 obostrano u zoni graničnog prelaza “Boljare”.
Putni pravac Beograd-Južni Jadran, podseća se u dokumentu, predstavlja krak Trans-evropske magistrale (TEM) koji na području Republike Srbije i Republike Crne Gore povezuje osnovni pravac TEM-a (od Gdanjska do Atine i Istanbula) sa Jadranskim morem.
U okviru primarne mreže puteva ovaj putni pravac treba da preuzme daljinske tokove sa postojećih državnih puteva IB reda broj 21 (Novi Sad-Valjevo-Užice-Bijelo Polje) i broj 22 (na delu Beograd-Čačak), kao i puta M-2 (na dijelu Bijelo Polje-Podgorica-Jadransko more), novodi se u planu.
Dodaje se da ovaj koridor povezuje Centralnu i Jugozapadnu Srbiju, a kroz povezivanje luke Bar sa lukom Beograd na Dunavu povezuje Podunavlje sa Mediteranom. Javni uvid traje do 9. jula.
Izvor: EeKapija